Subscribe:

Puisi ALLAH MELIPUTI SEGALA SESUATU



Mereka berkata alam menjadi dalil wujud Allah 
aku pandang pada alam 
Allah tidak kelihatan 
mana mungkin ada kekuatan alam 
mempamer wujud Tuhan 
bukankah Allah tidak memerlukan alam 
Dia yang zahir dan Dia yang batin 
Dia yang awal dan Dia yang akhir.
Aku pandang ke dalam hatiku 
zat rahsiaku diterangi Rahsia Ilahi 
kemudian akau pandang kepada alam 
baharu aku melihat Cahaya-Nya meliputi alam 
aku pandang lagi kepada alam 
cahaya-Nya kembali terhijab dari pandangan 
lalu aku pindahkan alam ke dalam hatiku 
aku kembali melihat  Cahaya Ilahi meliputi alam.

Cahaya-Nya hanya boleh dipandang oleh zat rahsiaku 
apabila aku menyatu dengan zat rahsiaku 
tanpa takwil tanpa hujah tanpa terka 
tanpa ulasan tanpa kupasan tanpa huraian 
hanya yakin dan larut di dalam keyakinan 
bahawa aku tidak terpisah daripada zat rahsiaku 
baharu dapat aku saksikan Cahaya-Nya 
tanpa rupa tanpa warna 
hanya jelira di dalam yakin 
sesungguhnya Cahaya Engkau yang aku pandang.

Apa jua yang nyata 
bila aku halakan pandangan ke sana 
daku tidak melihat wujud di situ 
hinggalah akau halakan pandangan ke dalam hati 
baharulah aku melihat wujud menyertainya.
Malaysia Cheap Web Hosting