Ketahuilah
olehmu bahawasanya nafsu itu atas tiga bahagi iaitu
Amarah
Lawamah
dan
Muthomainnah.
Maka
nafsu Lawammah itu iaitu nafsu Haiwaniah (kebinatangan) yang mengekalkan bagi
segala syahwat dan nafsu Amarrah itu iaitu nafsu Syaithoniah (keiblisan) yang
mengerasi atasnya kasih segala Mukholafat(sesuatu yang menyalahi perintah
Allah) dan nafsu Muthomainnah iaitu nafsu Aqliyah(bersifat keruhhan) yang telah
suci daripada segala kekeruhan; maka terangkatlah daripadanya segala hijab(sesuatu
yang mendindingi)
Setengah
ulama daripada golongan "ahli suluk" seperti yang tercatat dalam
Kitab Sirras Salikin; mengkelaskan bahagian nafsu yang ada pada seseorang itu
kepada 7 jenis iaitu;
Ammarah
Lawammah
Mulhimmah
Muthommainnah
Rodhiah
Mardhiah
dan
Kamaliah.
Tetapi
sesetengah ahli lebih suka membahagikan jenis-jenis nafsu itu kepada tiga
bahagian sahaja.
Nafsu
Lawammah dikaitkan dengan sesuatu sifat jiwa manusia yang lebih banyak
kecendurangannya kepada sifat-sifat untuk memenuhi keperluan lahiriah sahaja.
Sama halnya dengan sifat-sifat binatang yang hanya memikirkan tentang makan,
minum, jimak berenak-enak dan bersenang lenang dengan dunia sekelilingnya
sahaja. Manusia seperti ini, tidak pernah memikirkan tentang alam lain dan
keperluan-keperluan ruhaniah mereka malah mereka hanyut dengan kekalutan dunia
yang fana ini.
Pentakrifkan
perihal Nafsu Amarrah pula dengan sesuatu sifat manusia yang dibayangi oleh
feel kelakuan syaitan dan iblis yang sesat lagi menyesatkan. Keperihalannya
adalah berkisar kepada penderhakaan kepada hukum dan perintah Allah serta
RasulNya. Manusia jenis ini bertindak mengikut kerakusan nafsunya tanpa
memperhitungkan soal halal haram, sah batal , wajib haramnya. Mereka sebenarnya
adalah syaitan yang bertopengkan manusia. Angkuh sombong, perosak, penindas,
pemfitnah, pentingkan diri dan kedudukan, dan lain-lainnya kemungkaran.
Nafsu
Muthomainnah mengikut pandangan hamba pula ialah merujuk lepada keperihalan
satu golongan manusia mukmin yang Sholeh, yang telah dihidupkan ruhnya, yang
dengan pancaran Nurnya dapat memberikan kesan dengan menerbitkan sifat dan
peribadinya yang tinggi, yang dapat memandang ke alam tinggi, yang hidup cahaya
mata hatinya untuk melihat sesuatu yang ghaib, mengenal sesuatu dengan rasa dan
zauk,. Jiwa ini adalah jiwa yang telah bebas dari kurungan nafsu syahwat dan
penjara kemanusian yang terbang bebas dengan sayap ruhnya yang bermakrifat ke
alam yang haq dan hakiki. Dengan sebab itulah, hamba mendatangkan Kalam Hikmah
yang seterusnya;.
"Maka
cahaya mata hati itu iaitu Nurul Aqliyah yang menunjukkan kepada Iman yang
memandangkan ia(Nurul Aqliyah) akan dikau akan hampirnya (Allah) daripadamu
hingga engkau lihat bahawasanya Haq Taala itu terlebih hampir kepadamu daripada
urat tengkuk. Maka tidalah sah bagi maksiat kerena engkau ketahui dengan
kenyataan atasmu.".
Kalam
hikmah di atas cuba mengutarakan apa itu yang dimaksudkan dengan cahaya mata
hati. Cahaya mata hati ini adalah Nurul Aqliyah yang mentahqiqkan kepercayaan
seseorang kepada seluruh perkara yang meliputi hakikat Iman berdasarkan ilmu
pengetahuan. Guru suluk semasa menjelaskan pengertian Nurul Aqliah menggunakan
rangkaikata "rahsia sifat Ilmu" . Ini adalah bersandarkan kepada
fahaman bahawa dengan ilmu sahaja seseorang itu tidak mampu untuk mempercayai
sesuatu yang ghaib malah ada di antara mereka yang mengingkarinya. Tetapi bagi
seseorang yang mempercayai akan kebenaran; keadaannya adalah berlainan. Bila
kepercayaan kepada ilmu tadi telah diteguhkan dengan terbukanya penglihatan
batin(Ilmu Yakin) lantaran telah bersih dari segala kekeruhan, maka terlihatlah
kepadanya kebenaran ilmu tersebut. Akan terhurailah kepadanya rahsia-rahsia
sifat ilmu yang didapatinya dengan melihat dan memandang akan kebenaran hakikat
bagi ilmu yang diyakininya. Maka cemerlanglah hatinya dengan Nurul Aqliyah yang
dapat meyakini dengan melihat bahawa Allah itu di atas sesuatu Maha Meliputi
hatta diri dan perasaannya terlalu dekat dengan kewujudan Allah. Manusia yang
melihat dengan Nurul Aqliyah ini sama sekali tidak akan terjerumus ke dalam
dosa dan maksiat kerana pandangan mereka sentiasa melihat Allah itu sentiasa
memerhati dan mengawasi setiap gerak-gerinya zhohir dan batin. Inilah yang
dimaksudkan dengan "engkau ketahui dengan kenyataan ke atasmu" iaitu
nyata dalam pengetahuanmu yang tahqiq bahawa Allah itu terlalu hampir
dengannya.
"Dan
Ainul Basyirah itu iaitu Nurul Ilmu yang memandangkan ia(Nurul Ilmu) akan dikau
kepada ketiadaanmu kerana adanya (Allah) hingga tiada engkau lihat bagi dirimu
Amal dan tiada hal kerana nazhor(tilik)mu bagi berkehendakmu kepadaNya. ”
Jika
kalam hikmah sebelum ini membicarakan tentang "cahaya mata hati",
maka kalam hikmah yang berikutnya pula cuba menyatakan sesuatu yang lebih
tinggi dari Nurul Aqliyah itu. Ainul Basyirah atau "mata hati" (tanpa
meyebutkan cahaya) adalah merujuk kepada kebolehan dan kemampuan sifat mata
hati itu memandang dengan suluhan rahsia cahaya ilmu yang akan melenyapkan
pandangan kepada hal dirinya atau amalannya malah tiada pelakuan yang terbit
dari dirinya.
Berbeza
dengan Nurul Aqliyah(seperti yang dinyatakan dalam kalam hikmah sebelumnya),
keyakinannya sekarang memanjat kepada "Nurul Ilmu" atau "cahaya
ilmu" iaitu pandangan yang yakin dan tahqiq kerana melihat sendiri akan
benarnya Wujud pentadbiran Allah dengan sendiriNya. Pada tahap ini atau maqam
Ainul Basyirah ini seseorang itu akan fana dengan perbuatan Allah dan sifat
Allah yang menguasai di atas tiap-tiap sesuatu. Mereka tidak melihat amalannya,
mereka tidak melihat halnya malah mereka tenggelam dalam musyahadah akan
TuhanNya dalam setiap lakuan.
"Dan
Haqqul Basyirah itu iaitu Nurul Haq yang menunujukkan kepada hakikat yang
diI'tiqadkan yang (dapat) mandangkan ia(Nurul Haq) akan dikau kepada wujudnya
(Allah) atas sendirinya dengan tiada Wasitah (pengantara) hingga tiada engkau
lihat akan segala yang maujud atas hakikat lain daripadaNya (Allah) tiada
ketiadaanmu dan tiada wujudmu dan tiada dunia dan tiada akhirat.
Kalam
hikmah selanjutnya adalah memperihalkan tentang sesuatu yang menjadi haq atau
hakiki atau puncak kepada Nur yang sebelum ini. Haqqul Basyirah adalah cahaya
yang Haq yang kehadirannya akan menjadi satu petunjuk untuk menjejaki hakikat
pada segala hakikat sesuatu yang dipercayai dengan ilmu (cahaya mata hati)dan
sesuatu yang diyakini dengan penglihatan Ainul Basyirah. Pandangan kepada
Haqqul Basyirah ini menjadikan diri seseorang itu kosong(tidak wujud) dan tidak
diiktibarkan wujud diri bila berhadapan dengan Wujud Allah yang hakiki atau
Wujud Yang Mutlaq atau Wujud Yang Zaati.
Pandangan
ini akan menyingkapkan kenyataan hakikat bahawa Wujud Allah itu adalah Wujud
yang Qiyamuhu Binafsih(berdiri dengan sendiri) Wujud yang Esa dengan segala
sifat-sifat Ketuhanan yang Istiqna (Terkaya daripada sesuatu) dan Iftiqor
(berhajat tiap-tiap sesuatu kepadaNya). Kenyataan ini akan menyingkapkan
hakikat bahawa tidak ada sesuatu pun yang wujud di Alam ini melainkan Allah jua
yang Wujud hatta diri yang memandang sekalipun tenggelam dalam Kewujudan Allah
Yang Mutlak ini. Tidak ada wasitah atau dalil untuk yang diperlukan di sini
bagi melihat wujud Allah yang hakiki malah segala sesuatu itu akan lebur dan
hancur bila berhadapan dengan Haqqul Basyirah ini.
"Telah
ada Allah dan tiada sesuatu sertaNya iaitu sekarang atas barang (hal/sifat)
yang atasNya telah adaNya dahulu jua tiada serta zaman(masa) dan tiada berkait
akan Dia wujud akuan (alam ini) tetapi segala zaman itu Umuru Wahamiah(sangkaan
yang waham) tiada wujud baginya (akuan) atas tahqiq dan maksud dan bahawasanya
Allah Taala jua tiada suatu sertaNya kerana tetap sendiriNya.
Wujud
Allah adalah wujud yang Qidam iaitu sediakala yang tiada permulaan bagi adanya
Ia.
Wujudnya
juga adalah yang Baqa iaitu kekal yang tiada sut dan kesudahanNya.
Wujud
Allah juga Mukholafatuhu lil hawadis iaitu bersalahan dengan sesuatu yang baru
(wujud alam ini/akuan) . Wujud Allah adalah wujud yang tidak bertempat,
berzaman, berpihak, berjisim dan tidak ada sesautu yang boleh disamakan,
dibandingkan atau dikaitkan dengan kewujudannya yang Zaati dan Mutlak. Semuanya
itu adalah sangkaan dan waham-waham fikiran khayali sahaja. Malah Wujud Allah
adalah Wujud yang Wahdaniah (Esa pada zat, esa pada sifat, esa pada perbuatan
dan esa pada nama), Wujud yang terkaya daripada segala sesuatu sama ada kaya
Allah daripada berhajat kepada Zat, kaya Allah daripada Fael (sesuatu untuk
menjadikanNya) dan kaya daripada Muhkosis (sesuatu untuk menyempurnakanNya).
Allah
jua lah yang mempunyai hakikat Wujud yang tidak ada sesuatu sertaNya dan tetap
sendirinya dari dengan segala sifatNya Maha Sempurna.
Rasulullah
SAW. pernah bersabda yang bermaksud;
"Ya
Allah, engkaulah Yang Awal yang tidak ada pun sebelumMu; engkaulah Yang
Terakhir yang tidak apa pun selepasMu; Engkaulah Yang Zhohir yang tidak ada pun
atasMu; Engkaulah Yang Batin yang tidak ada pun di bawahmu".
Firman
Allah dalam Surah Fudhilat ayat 54 yang bermaksud;
"Sesungguhnya
Allah Maha Meliputi segala-galanya"
Keterangan Mengenai Hati Dan Niat
Ketahui
olehmu adalah hati itu terbahagi pada 2 bahagian:
1.
Dinamakan hati sanubari
2.
Dinamakan hati nurani
Adapun
hati sanubari itu hal keadaannya zulmah ertinya gelap tiada menerima sinaran
nur atau cahaya ma'rifat, oleh kerana hati sanubari itu tempat dinaungi oleh
Syaitan ditakluk dengan nafsu amarah yang sekeji keji dan seburuk buruk nafsu.
Ianya termasuk didalam satu dari anggota tubuh badan yang kasar ini yang
terletak disebelah kiri didalam dada. Hati sanubari adalah segumpal daging yang
berbentuk bulat mamanjang dan mempunya'i tugas tugas tertentu yang didalamnya
berongga dan ada terkandung darah hitam.
Hati
inilah yang disabdakan oleh Nabi:
'Inni fi jasadabni adama mudghatan, fa'iza salakhat, jasadu kulluhu.
wa iza fasadat, fasadal jasadu kulluhu, ala wahiyal qalbu.'
Sesunggunya
didalam tubuh anak Adam ada segumpal daging, maka apabila baik daging itu
baiklah seluruh anggota badannya, dan manakala rosak daging itu binasalah
seluruh tubuh badannya, ialah hati sanubari dan hati sanubari ini tidak lain
melainkan jantung. Maka adalah jantung ini sesuatu yang amat penting bagi
kehidupan tubuh badan. Ianya diperolehi pada manusia dan haiwan. Adapun
kejadiannya dicipta dari alam nyata atau disebut alam syahadah.
2.
Adapun hati yang kedua dinama'i hati nurani. Hati inilah yang dapat menerima
sinaran nur ma'rifat dari Tuhan, bahkan ialah yang menerima tajalli Tuhan,
menanggung amanah dan rahsia Tuhannya, berpakaian dengan tujuh Sifat Maani.
Ianya merupakan haqiqat Insan dan bersifat Ketuhanan. Hati Nurani ini bukanlah
kejadian yang dijadikan dari alam nyata, bahkan dicipta ia dari unsur unsur alam
ghaib. Oleh kerana itu Hati Nurani ini tiada boleh dilihat dengan mata kasar.
Maka hati inilah yang di tuntut hadhir dalam sembahyang, menghadap Tuhannya,
memuji dan bermohon kepada Tuhan. Hati Nurani inilah yang disebut Ruh
Latifurabbaniyah. atau Hakikat Insan atau juga disebut diri sebenar diri. Oleh
kerana ianya merupakan hakikat insan maka dinama'i pula dengan sebutan Insan
Hakiki. Dialah semulia mulia dan setinggi tinggi kejadian dan sebaik baik
makhluk sebagaimana Firman Allah:
"Laqad khalaknal insana akhsani taqwim" Demi sebaik baik
kejadian yang Kami jadikan ialah Insan.
Insan hakiki inilah yang di isyarat oleh Allah dengan firmanNya
didalam Hadith Qudsi:
"Al Insanu Sirri Wa ANA sirruhu" Adalah Insan itu rahsiaKu
dan Aku rahsianya.
Demikian dengan terang dan tegas sekali dinyatakan oleh Allah. Dengan
itu jua bererti ianya menjadi dalil yang nyata bagi wujud Allah, suatu dalil
yang paling hampir kepada Allah, dengan dialah dijadikan sebagai jalan yang
paling dekat untuk mencapai ma'rifat kepada Allah sebagaimana diisyaratkan oleh
Nabi s.a.w. dengan sabdanya yang begitu jelas dan tegas: "Man arafa
nafsahu, fakad arafa rabbahu" Barang siapa mengenal akan dirinya dengan
sebenar benar pengenalan, maka telah ia akan Tuhannya.
Didalam
Hadith Qudsi pula Allah berfirman:
"Man
talaballahu bighairi nafsihi fakad dalla dalalan ba'idan". Barang siapa
menuntut ma'rifat akan Allah dengan barang yang lain dari dirinya sendiri maka
telah sesat ia dengan kesesatan yang amat jauh.
FirmanNya
lagi dalam Hadith Qudsi:
"Man
wasafallahu bisyai in min khalqihi fajad kafar, waman angkara ma wasafallahu
bihi binafsidi fakad kafar."
Barang
siapa mensifatkan Allah dengan sesuatu daripada barang yang dijadikan Allah,
maka telah kafirlah ia dan barang siapa yang ingkar pada yang telah disifatkan
Allah dengannya dengan Zatnya maka telah kufurlah ia.
Ketahui
olehmu adalah Hati Nurani atau alam Ruh Latifurr Rabbaniah itu alam latif dan
tiada padanya rupa dan warna yang dapat dilihat dengan mata kasar. Tuhan telah
menjadikannya terdahulu dari kejadian jasad dua ribu tahun lamanya.
Adapun
pada istilah Tahqiq bahawa adalah Ruh itu beberapa namanya,
1.
Ruhul Quddus
2.
Ruh Idhafi
3.
Ruhani
4.
Ruhul Hayat
5.
Ruhul Amar
6.
Ruh Jamadi
7.
Ruh Nabati
8.
Ruh Haiwani
9.
Ruh Insani
10.
Ruh Kamalat
11.
Ruhul Ajsad
Adapun
yang bernama Ruh Nabati ialah tatkala darah yang setitik maka pada alam kabir
iaitu segala tumbuh tumbuhan.
Ruh
Jamadi itu tatkala daging yang seketul atau segumpal.Maka pada Alam Kabir ialah
segala batu batu dan kayu kayan.
Ruhani
iaitu tatkala sudah dimasukkan nyawa padanya.
Ruh
Haiwani iaitu tatkala berhajat kepada makan dan minum dan jimak, maka pada alam
kabir ialah segala binatang.
Ruh
Insan iaitu tatkala sudah zahir dari perut ibu.
Ruh
Kamalat iaitu tatkala bersuara menangis pada pertama pertama jadi.
Maka
adalah perbezaan roh dan nafas itu adalah roh itu batin dan nafas itu zahir.
Maka nafas itu adalah kezahiran roh atau kenyataannya yang juga disebut
kelakuan atau sifatnya.
Yang
demikian tertib Allah s.w.t. yang amat halus pekerjaanNya lagi bijaksana,
dengan IradatNya menggerakkan Ruhul Amar dan Ruhul Amar menggerakkan Ruhul
Hayat dan Ruhul Hayat menggerakkan Nafas dan Nafas pula menggerakkan Jasad.
Maka zahirlah kelakuannya pada Jasad.
Tebas Pokok Pandan Nak Cari BERLIAN? MENGARUT!
-
[image: Tebas_Pokok_Pandan_Nak_Cari_BERLIAN]
Baru-baru ini terserempak dengan sebuah artikel di Facebook yang
mencadangkan pokok pandan sesuai untuk di...
7 years ago